שמחה רבה, אביב הגיע פסח בא – כיצד נוכל לשרוד את חופשת הפסח?

MoreEditedFeat

חג פסח מתקרב ובא. איזה כיף! סוף סוף שינוי שיגרה וקצת מנוחה, אך עד שנתרווח בכסא החג ונקרא על “יציאה מעבדות לחרות” ועל “והגדת זאת לבנייך…” נכנס לשבוע של עבדות, הגדוש במשימות אינסופיות לקראת החג. המחשבה היחידה שתתרוצץ בראש היא שאין זמן וחייבים להספיק את הכול! ואם זה לא מספיק, אז לאתגר הזה מתווספת גם חופשת הפסח בה הילדים נמצאים בבית ומשתעממים. קורה שאנו נכנסים ללופ של משימות מבלי לעצור לרגע, וברקע רק שומעים את קיטוריהם של ילדנו על כך שאנו לא מתפנים אליהם.

לפני ששוב נשמע את המשפט המחץ “אוף, משעמם לי”, שווה שנעצור את הריצה המטורפת שלנו ונקדיש שעה מזמננו לא לנקיונות או קניות אלא לחשיבה על חופשת החג.

איך היינו רוצים לחוות את החג הזה עם ילדנו? שווה להקדיש שעה לתכנון וארגון הזמן המשותף עם הילדים ואף נרתום אותם לעזרתנו ותוך כדי נעצים אותם וניתן להם תחושת שותפות אמיתית ואחריות.

חופשת פסח זו יכולה להיות שונה מבדרך כלל רק אם תתכננו אותה.

זכרו שהילדים מטבעם משתעממים מהר, במיוחד ילדי קשב וריכוז. הוסיפו לזה חופשה ארוכה המשבשת את השגרה, הורים עובדים, מחויבויות משפחתיות וסף ריגוש גבוה ותקבלו ילדים מתלוננים ומשועממים והורים המאבדים סבלנות והאווירה בבית “מתחממת”.

כך נשרוד את חופשת פסח עם הילדים…

אם אנחנו “טובעים” בעומס משימות ולהם משעמם – נרתום אותם לעזרתנו

נציע להם לעזור לנו במשימות השונות, כל אחד על פי יכולותיו. נדגיש שעזרתם חיונית וחשובה לנו עבודת צוות תפיג להם את השעמום ואת התסכול מכך שאינו לא פנויים עבורם. כדי להפיח בהם מוטיבציה לביצוע מטלות הבית, נהיה יצירתיים, כך שהמטלות הללו תהיינה כיפיות ומהנות יותר. כל משפחה והכיף שלה.

נפחית מהם הפתעות ונתאם ציפיות

  • כדי להוריד בבית את מפלס העצבים, נשתף את הילדים לגבי מה מצופה בשבועים הקרובים ובארוחת החג ונתאם ציפיות.  במה נהיה עסוקים עד החג? מה הציפיות שלנו מהם בתקופה זו?
  • נשתף היכן נחגוג את ערב החג ואיך חשוב לנו שיתנהגו באותו המקום. מה מותר לעשות? מה אסור?
  • נעדכן אותם לגבי תכניות שכבר תכננו עם המשפחה / החברים לשבוע החופשה, כדי שאלו לא יבואו להם בהפתעה. ודאות יוצרת מסגרת ומונעת תסכול וכעס מיותר, בעיקר אצל ילדים עם בעיות קשב וריכוז.
  • נשתף את הילדים מתי הזמן הפנוי שבו נוכל לבלות יחד ונתכנן יחד את הזמן המשותף.

 

נתכנן תוכנית פעילויות מסודרת לחופשה יחד עם ילדכם

כמה פעמים קרה שתכננו פעילות כיפית עם הילדים, אך בסוף הם אפילו לא נהנו וזה רק תסכל אותנו? אז שווה שלא נחזור על טעויות העבר והפעם נלמד לקחים.

כדי להימנע מתסכול מיותר, נתכנן יחד את הפעילויות של החופשה. נשאל אותם איך ברצונם לבלות בחג? כך נגרום להם להבין שאכפת לנו מהרצונותיהם ולנו זה יעשה את החיים לקלים יותר וכולם יהיו מרוצים. כשנחליט על פעילויות נרשום את הכול על לוח שנה . שימו לוח שנה זה במקום בולט כך שהתכנית תהיה נגישה לכולם. טיולים, ביקורים, מפגש עם חברים, סרט וכד’.

אם בא לנו לאתגר את הילדים הגדולים נוכל להציע להם לתכנן טיול למשפחה. התכנון מאפשר להם לחקור, לתכנן תקציב ולהוביל את המשפחה בדרך שלהם.

נוכל גם לאפשר לכל ילד בתורו לתכנן את אותו היום הפנוי – בו הוא יחליט לאן נלך ואיך נבלה שם.

נאפשר לבחור מבין מספר אפשרויות. וננחה כיצד יוכל לבדוק מה יש לעשות באותו המקום? ננחה אותו לחפש מסעדות באזור או לתכנן פיקניק. זה יהיה היום שלו! זו העצמה אדירה לילד.

אם יש לנו ילד עם בעיית קשב עדיף לוותר על:

  • מוזיאונים שדורשים קשב רב.
  • מפגשים שבהם צריך לשבת מנומסים ליד שולחן לאורך זמן, נסיעות ארוכות. ונעדיף פעילויות משוחררות יותר.
    אנחנו כבר מכירים אילו פעילויות עושות להם טוב ואילו פחות.

מה כדאי?

  • כדאי להכין מאגר פעילויות חירום בהתאם לגילאי הילדים. נדאג שיהיה לנו תמיד רעיון אטרקטיבי לפעילות כלשהי: ציור, יצירה, צילום סרט ועריכתו, או שהם ילמדו אתנו משהו שטרם ידענו, אפיה, נגינה וכד’. נוכל להיעזר בחברנו הנאמן “יוטיוב” . באמצעות סרטוני הדרכה אפשר ללמוד מלא דברים חדשים.

ליצירתיים שבינינו נחשוב על כמה פעילויות שנוכל לעמוד בהן ונרשום אותן על פתקים. נקפלם ונכניס לצנצנת וכשלמישהו משעמם, הוא ישלוף פתק מהצנצנת ונבצע איתו את הפעילות הכתובה בפתק.

אפשר לכתוב פעילויות של מטלות בבית או פעילויות כיפיות. ו – ” מה שיוצא – אני מרוצה! “. העיקר שלא ישתעממו.

תכנון החופש עבור הקטנים

כיוון שהם עוד טרם למדו לכתוב, נוכל לבקש מהם לצייר את הפעילויות הרצויות עבורם בכל יום, מבין אפשרויות הבחירה שלנו.

נרשום כותרת על כל ציור ונקבע עם הילד את היום והשעה שבו נוכל לעשות זאת.

כיוון שהקטנים לא בדיוק מבינים את מושג הזמן, נפשט עבורם למושגים אותם יבינו, למשל: “נוכל לעשות זאת מחר אחרי ארוחת הבוקר/ אחרי ארוחת הצהריים/ אחרי שנחזור מסבא וסבתא..”

נחליט יחד היכן נשמור את הציורים, כך שנוכל להביט בהם מדי יום ולהיזכר בנוגע לתכנית שקבענו. נוכל גם לצור טבלה שבועית ולצייר בתוכה את הסמלים לאותן הפעילויות ולתלות אותה על המקרר.

פעילות זו מקנה מס’ יתרונות חשובים, למשל : בזמן שהילד חושב, מצייר, או כותב, אנו פנויים לעשות עוד משימה מבין “ים” המשימות שלנו והילד יהיה עסוק בענייניו מבלי שיצעק: “משעמם לי.”

באמירה זו אנו מעצימים את הילדים בכך שאנו נותנים להם להרגיש שותפים להחלטות עבור תכניות החופשה וגם מתחשבים ברצונותיהם.

כדאי שנזכור שאנו לא צוות “הווי ובידור” של ילדנו. גם הם יכולים לחשוב כיצד יוכלו להעסיק את עצמם. גם זה חשוב.

ולגבי ארוחת החג….. 

חשוב שנתאם ציפיות לגבי התנהגות המצופה מהם בערב החג.

ארוחת החג הנה ערב ארוך שמחייב התנהגות רשמית. אוכל שמגיע מאוחר לשולחן ושהות עם האחים ובני משפחה בחלל אחד לאורך זמן, הם עניין נפיץ. הילדים משתעממים כך שאל לנו לצפות מהם להתנהגות מופתית. זה לא יקרה.

ננסה לחשוב מראש מהם אותם המוקשים שעלולים לצוץ ונקדים “תרופה למכה” –  נכין פתרונות!

לפני היציאה לארוחת החג, נזכיר כיצד הערב הולך להתנהל. נבהיר מה מצופה מהם באותם המצבים המאתגרים (שעליהם חשבנו). נשתף אותם בפתרונות/ רעיונות שלדעתנו יכולים להיות יעילים. נשאל לדעתם והאם יש להם פתרונות טובים יותר?

נבהיר באותה הזדמנות מה לא מקובל עלינו ומה תהיינה ההשלכות להתנהגות שאינה מקובלת (והכי חשוב שנעמוד במילהשלנו.)

נתן להם לאכול קצת לפני ליל הסדר כך שיהיו במיטבם. זה גם תקף במהלך פעילויות משפחתיות אחרות.

תזונה

החופש מאופיין ביציאה משגרה וגם שגרת התזונה מופרת. קמים מאוחר, זוללים ממתקים, הארוחות לא מסודרות וכל תופעות הקשב והריכוז מופיעות ביתר שאת, לכן כדאי שננסה בכל זאת לשמור על תזונה בריאה ככל שמתאפשר, למשל: כן להקפיד על שלוש ארוחות ביום ושתי ארוחות ביניים, בלי נשנושים באמצע. להמעיט ככל הניתן על חטיפים עתירי מלח, שומן וממתקים.

מים – IN  שתייה ממותקת -OUT – או לפחות עם מגבלות על כל אלה, ככל שיאכלו פחות מוצרים מעובדים וג’אנק פוד, התנהגות ההיפראקטיבית תתמתן, יהיה להם יותר כוח, יותר סבלנות, יותר נכונות לשתף פעולה.

אז זהו בינתיים ושתהיה לכולנו חופשה מהנה וכיפית !

חג חירות שמח לכולם!

שלכם, אילנה.