כללי

כיצד נעזור לילדינו להתמודד באופן עצמאי עם שיעורי הבית ? חלק 2

היי חבר’ה ,

כיצד נעזור לילדינו להתמודד באופן עצמאי עם שיעורי הבית?

את הפוסט הקודם ואת הפוסט הנוכחי אני מקדישה לנושא חשוב מאוד והוא דרך ההתמודדות שלנו ההורים מול סוגיית שיעורי הבית של ילדנו.

כפי שהדגשתי גם בפוסט הקודם נושא הלמידה בכלל ושיעורי הבית בפרט, גורמים לא פעם לויכוחים וכעסים רבים במשפחה .

התקשורת בינינו, לטוב ולרע ,משפיעה לא רק על המוטיבציה שלהם ללמידה אלא משפיעה על משהו חשוב ועדין עוד יותר – מערכת היחסים בינינו.

לכן לעניות דעתי ישנה חשיבות מכרעת לייעל את אופן ההתמודדות שלנו מולם בנושא הלמידה למען נגיע אל שביל הזהב לטובת שני הצדדים .

מקווה שכבר הפוסט הקודם העניק לכם כמה תובנות חדשות ,

ואולי שינה לכם קצת את דרך המחשבה .

אולי אפילו כבר התחלתם ליישם קצת מהטיפים שהבאתי עבורכם . 

בפוסט הנוכחי כמו שהבטחתי ארחיב עוד את הנושא,

אז בואו נצא לדרך…. 🙂

happy-boy-doing-homework

 

 

 

 

 

 

 

איך נפעל כדי לגרום לילד להכין את שיעוריו ?

איך נפתח בו למידה עצמאית?

 7. העבירו את האחריות מימכם אל ילדכם בכל הנוגע להישגים או מטלות. תנו לילדכם להתמודד עם התוצאות ואל תכינו משימות במקומם. המשימה נועדה לפתח בהם מיומנויות וכישורים מסוימים אשר טרם פיתחו . שיעורים הינם דרך נהדרת ללמוד מיומנויות למידה עצמאיות לכל החיים.

אל תישאו על כתפיכם את אי הרצון שלהם בנוגע להכנת שיעוריהם.

שיעורים אשר לא הושלמו הם השיעור של ילדיכם ללמוד מהי אחריות אישית. לאחר מס’ פעמים של התמודדות עם התוצאות בגין אי הכנת השיעורים, ילדיכם יבינו שעליהם לקחת אחריות על מעשיהם.

כמובן שיש לנקוט בגישה יותר סובלנית במידה וילדכם היינו ילד עם לקויות למידה ואז יש לעזור לו כמיטב יכולתכם.

8. למדו את הילד אסטרטגיות יעילות בהתאם לגילו אסטרטגיות למידה היינן מרכיב חשוב בפיתוח מיומנויות של אחריות אישית, משמעת עצמית, עצמאות, יכולת התארגנות בזמן, הבנת סדר עדיפויות וכו’. צרו לוח משימות יומי /שבועי /או חודשי, בו מציינים מבחנים, מטלות מיוחדות, זמן הגשת עבודות ואירועים חשובים או היעזרו בלוח הארגונית שבאתר.

9. למדו את הילד מיומנויות של ניהול זמן וסדר עדיפויותלמשל, עם איזה מקצוע מתחילים קודם?

  • ארגון החומר לקראת הכנת שיעורים  למדו אותם להוציא מהילקוט את כל המקצועות בהם ניתנו השיעורים ולסדרם על השולחן לפי אסטרטגיית: ” קשה ודחוף קודם.”

ולמה כוונתי?

ראשית, עזרו לילד להבין מהם המקצועות הקשים עבורו ומהן המקצועות הקלים?

אחר כך לסדר על השולחן לפי הסדר הבא: קשה ודחוף למעלה , קל ופחות דחוף למטה  כך הוא יהיה ערני יותר כשיצטרך להתמודד מול אתגרים באותו המקצוע וכשכבר יתעייף, החומר הקל יותר יראה לו קל עוד יותר ויסיימו מהר יותר.

במידה ולא הספיק להעתיק מהלוח את השיעורים, הזכירו לו לברר מול חבריו. היום זה נורא פשוט , החבר יכול לצלם את דף המחברת ולהעביר דרך הווטסאפ למשל.

  • משימות מורכבות– כדי שלא יתייאש למדו אותו לחלק משימות מורכבות לתתי משימות כדי להפחית מתחושת העומס.
  • סידור הילקוט– כדאי שמערכת השעות תהיה תלויה במקום בולט (עדיפות מעל שולחן העבודה) ,הנחו את ילדיכם לסדר את ילקוטו בתום הכנת השיעורים , כל עוד הוא ערני (כך יגבר הסיכוי שכל הציוד הנדרש יהיה בילקוט).

עדיף שלא ידחה את סידור הילקוט לשעות הערב המאוחרות או לזמן לחוץ של הבוקר. (כך              יגבר הסיכוי שציוד מסוים ישכח ולא יכנס לילקוט).

10. היו מעורבים, אכפתיים ולא חטטניים או אגרסיביים הימנעו מלשאול את ילדיכם מיד עם כניסתו הביתה בנוגע לשיעורי הבית שלו. תנו לו כמה דקות להירגע מביה”ס. אם ילדיכם שיתף אתכם על כך שהיום קיבל שיעורים ב 3 מקצועות והוא מודאג מכך, הראו לו שאתם סומכים עליו שיעשה כמיטב יכולתו.

אמרו לו: ” אני סומך/ת עלייך שתגלה אחריות ותכין את כל שיעורייך . זכור שאם תצטרך עזרה אני כאן לעזור לך .”

שאלו שאלות שמשדרות מעורבות, אכפתיות ותכוונו אותו כראוי לעשייה.

למשל :  “מבין 3 המקצועות בהם קיבלת שיעורים , איזה מקצוע הוא למחר ? “

            “האם אתה זקוק לעזרתי שאכוון אותך ממה להתחיל קודם?  “

אל תעיקו ותשאלו : ” כמה עמודים יש לך במקצוע  X ?

הימנעו מאמירות כגון :

“אבוי לך אם לא תסיים אותם ! “

“אני רוצה לראות שסיימת את כל העמודים ! “

אמירות אלו פוגעות במערכת היחסים שלכם ומערערות את האמון ביניכם.

רצוי גם להימנע ממעקב מתמיד על משימת השיעורים. זה רק עלול ליצור בו תחושה שאינכם סומכים עליו ויעכיר את מערכת היחסים ביניכם. כמו כן, ביצוע מעקב על שיעורי הבית מחזיר שוב את האחריות לביצועם אליכם.

11. המחשה פעמים רבות כשהילד מתלונן ששיעורי הבית משעממים אותו או שהוא נמנע מלעשותם, זה נובע מכך שהוא מאבד ריכוז ברגע שנתקל במלים הגבוהות אותם אינו מבין, או שאינו יודע איך נראית אותה המילה . חוסר ידע זה גורם לו לאבד את הקשב ואי הבנה של הטקסט הנקרא.

במצבים אלו כדאי מאוד להמחיש עבורו ויזואלית את מה שהוא קורא. ראשית להסביר עבורו בשפה פשוטה יותר את המלים הגבוהות והלא מוכרות ובמידה ומילה זו ניתנת להדגמה אז כדאי להיעזר בגוגל תמונות כדי להראות לו איך נראית אותה המילה.

למשל: אם הילד לא הבין את המילה “אניית מפרשים” אז להראות לו דרך גוגל תמונות איך נראית אותה אונית מפרשים , כך יפנים טוב יותר את משמעותה.

ניתן להמחיש עבורו את הטקסט שאינו מבין בעזרת אביזרים ואלו המוכשרים שבכם יכולים להמחיש בעזרת ציורים או סקיצות.

12. גלו מה מעורר בו מוטיבציה –  חשוב לדבר עם הילדים ולהסביר להם ש“ידע זה כוח” וככל שיתאמנו ויתרגלו את שיעורי הבית שלהם כך הם מפתחים את שריר המוח שלהם. ככל שיהיו חכמים יותר כך יצליחו יותר. אם לילדכם יש שאיפות כלשהן לעתיד(רוצה להיות רופא/ טייס …) אז השתמשו בשאיפותיו אלו כדי לעורר בו מוטיבציה להתמדת משימת תרגול שיעורי הבית.

לסיכום חברים,

לשיעורי הבית יש חשיבות מכרעת בהתפתחותם של ילדינו ואל לנו לגזול מהם את האפשרות להתפתח כראוי. התמדה ועקביות מצידנו , תקשורת נעימה מכבדת ואכפתית, חיזוקים והעצמה, הם המפתח שלנו לפתח בהם מיומנויות של למידה עצמאית והתמודדות מול אתגרים חדשים.

כל שינוי הרגלים אכן אינו פשוט ולכן עלינו לגלות סובלנות ואורך רוח.

מאחלת לכולנו שנבנה מול ילדנו מערכת יחסים המושתתת על אמון הדדי ,תוך שימוש בתקשורת מכבדת ואכפתית.

מקווה שהייתי לעזר

באהבה רבה לכולם ♥

אילנה

2 comments to כיצד נעזור לילדינו להתמודד באופן עצמאי עם שיעורי הבית ? חלק 2

  • אורטל

    אילנה יקרה אני כל הזמו קוראת נהנית ללמוד ממך ולהעשיר את עולמי בתובנות טיפים ולמידה שעוזרת לי עם ילדיי ובפרט עם בני שלומד כעת בבית הספר. תודה מחכה למאמר הבא…. בהצלחה ויישר כח!!!!
    מדהימה שאת!!!!!
    אורטל

    Reply
    • אילנה

      אורטל יקירה, המון תודה. נעים לקרוא , שמחה תמיד לעזור להורים.

      Reply

כתיבת תגובה

Comment
Name*
Mail*
Website*